Az iskolaérettség háttéranyaga

Mivel egyre több helyről hallom, hogy megkezdődtek az óvodákban az „iskolaérettségi felmérések”, ezért jelen cikksorozat keretében körbejáruk az óvoda-iskola átmenet és az iskolaérettség témakörét.

A témát a „száraz” törvényi háttér áttekintésével kezdtem, de ebből csak néhány fontos dolgot emelnék ki, ami szervesen kapcsolódik a témakörhöz.

Mikor képbe kerül a nagy kérdés: „mikor menjen a gyermek iskolába?”, az ember füle rááll erre a témára. Szerintem úgy van ez, mint minden más aktuális témával kapcsolatban: ha például a gyermekünknél a szobatisztaság a téma, akkor szinte mindenhol ez jön velünk szembe.

Ezért az iskolakezdés előtt gyermekek szülei számára valószínűleg nem mondok újdonságot azzal, hogy az Nkt. 45. § (2) bekezdése értelmében „a gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, tankötelessé válik.”

Ez az idei évre nézve azt jelenti, hogy ha gyermek 2019. augusztus 31. napja előtt született, tehát 2022. augusztus 31. napjáig betölti a 6. életévét, akkor alapesetben meg kell kezdenie a 2022/2023-as tanévet.

Ha a gyermek az előző nevelési évben volt tanköteles, de valamilyen oknál fogva (szakértői vélemény vagy szülői kérelem) nem kezdte meg az idei tanévet, vagyis még egy év óvodai nevelésben részesült, akkor neki a 2022/2023-as tanévet mindenképp meg kell kezdenie.

Egy dolog az, hogy mint mond a törvény és egy másik, hogy mi szülőként hogyan látjuk ezt!

Mit tehetek, ha szeretném, hogy még egy évig oviba járjon?

Ha nem szeretnéd, hogy gyermeked 2022-ben megkezdje az iskolát, hanem további egy évre az oviban tartanád, annak jelenleg ennek két módja lehetséges:

  • Te nyújtasz be kérelmet az Oktatási Hivatalhoz a tankötelezettség halasztására

A szülő vagy gyám kérelmére az Oktatási Hivatal döntése alapján a gyermek további egy nevelési évig óvodai nevelésben vehet részt.

vagy

  • Szakértői bizottság javaslata alapján

A jogszabályok alapján nincs szükség arra, hogy a szülő kérelmezze a tankötelezettség halasztását az Oktatási Hivatalnál, ha az illetékes pedagógiai szakszolgálat szakértői bizottsága a sajátos nevelési igény, illetve a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség megállapításával összefüggésben, a kérelem benyújtására nyitva álló határidő lejárta előtt kiállított szakvéleménye tartalmazza azt a javaslatot, hogy a gyermek maradjon további egy nevelési évig óvodai nevelésben.

Mivel a kérelem benyújtására csak 2022. januárjában lesz lehetőség, most nem részletezem ennek a módját. Ígérem, mikor aktuális lesz, foglalkozni fogok vele.

Mikor nincs szükség további egy év óvodai nevelésre?

Az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja (363/2012. (XII.17.) Korm. rendelet) külön fejezetben írja le azt, hogy milyen fejlődési jellemzőkkel kell rendelkeznie a gyermekeknek az óvodáskor végére.

Az egyéni iskolafelkészítő foglalkozások során pontosan megállapítható, hol tart gyermeked az iskolához szükséges képességek fejlettségének tekintetében.

A foglalkozásokról részletes információt találsz a honlapon!

Az Alapprogram megfogalmazása szerint „a gyermek belső érése, valamint a családi nevelés és az óvodai nevelési folyamat eredményeként a kisgyermekek többsége az óvodáskor végére eléri az iskolai élet megkezdéséhez szükséges fejlettséget. A gyermek az óvodáskor végén belép a lassú átmenetnek abba az állapotába, amelyben majd az iskolában, az óvodásból iskolássá szocializálódik.”

A további cikkekben ezt a „szükséges fejlettséget” járjuk körbe alaposabban!

Jelentkezz még ma, ha azt szeretnéd, hogy gyermeked rendelkezzen a sikeres iskolakezdéshez szükséges képességek megfelelő szintjével.

Tovább olvasok:

esztimoricz
esztimoricz
Articles: 28