Iskolaérettségi felmérés az óvodában

Három héttel ezelőtt indítottam el a cikksorozatomat, melynek célja, hogy minél részletsebben, minél több oldalról járjuk körbe az iskolaérettség témakörét. A cikksorozat első két résztét itt tudjátok elolvasni:

Jelen írásunkban egy óvodapedagógus mesél arról, hogyan is történik az iskolaérettségi vizsgálat az óvodában:

„Mi is izgatottan várjuk a Szakszolgálatos kollégák érkezését. Visszajelzést, tanácsot kaphatunk mi is, mi az, amit még fejleszteni kellene, mit kellene máshogyan.

Számunkra is érdekes, hogy a „gyerekeink” idegenek előtt, ismeretlen helyzetben hogyan oldják meg a feladatokat. A feladatokat, amikkel az elmúlt két évben különböző helyzetekben már találkoztak. Ezek a feladatlapok összetettek.

A feladatok között szerepel:

  • vonalvezetés; ez lehet: a „labda útja”- egyenes vonal vagy pillangó reptetés – hullám vonal.
  • „Keresd az első képet!”: egy sorban jobbra és balra néző képek vannak és azt a képet kell megkeresni, amerre az első néz.
  • Sok apró kép között –pl. gyümölcsök- keresd meg az egyik fajtát, karikázd be!
  • Egy kis számolás sem maradhat ki a sorból! Karikázz be, mondjuk annyi levelet, amennyi pöttyöt látsz a sor elején.
  • Ha már számolás, a több, kevesebb fogalmát se hagyjuk ki a feladatokból. Bár itt az irányokra is szükség van újra. Pl: A középső karikába rajzolj annyi karikát, amennyit tapsolok. A tőle jobbra lévőbe többet, a balra lévőbe kevesebbet.
  • A technika csomagokban található ponthálós lapoknak is nagy hasznát vehetjük, hiszen a gyerekeknek ilyen ponthálóba kell átrajzolni egyszerű alakzatokat.
  • Számomra a legizgalmasabb feladat a „képben kép”, vagy „mit látsz a képben?”. Ebben a feladatban a gyerekeknek az összevissza vonalak között kell megtalálni eldugott állatokat, formákat stb
  • A feladat sorból a síkidomok sem maradhatnak ki, melyeket a gyerekeknek sormintaként kell rajzolniuk. Itt a legtöbb nehézséget a háromszög szokta okozni.
  • Ha már rajzolás, akkor ember rajz! Sajnos ezt nem minden gyerek szereti.

A feladatlapok után jöhet egy kis mozgás:

  • Ugrálj egy lábon;
  • A másik lábadon;
  • Ugrálj páros lábon;
  • Sétálj a vonalon – egyensúly érzék;
  • Kapd el a labdát!
  • Dobd vissza!
  • Gurítsd vissza!

Itt nézik meg a szakemberek a gyerekek egyensúlyérzékét, mozgás koordinációjukat.

Kíváncsiak még a gyerekek testsémájára, önmaguk térbeli elhelyezésére. De itt is előkerülnek újra az irányok pl. jobb kezeddel fogd meg a bal combodat, bal kezeddel fogd meg a bal füledet.

A feladatlapot a gyerekek nagyobb csoportokban, de egyesével írják meg. A mozgásos feladatokra, a testsémára és a személyes adatokra egyesével mennek a gyerekek.

A vizsgálat végén a gyerekeknek a személyes adataikról kell „számot adniuk”. Sajnos a tapasztalatok azt mutatják, hogy bizony sokan nem tudják a születési helyüket, idejüket. Ami nagyon elszomorító, hogy a szülők nevét sem tudják megmondani.

Ezeken az iskolaérettségi vizsgálatokon, beszélgetéseken néha mi is meglepődünk, milyen eredmények lesznek. Vannak gyerekek, akik jobban teljesítenek idegenek előtt, azonban vannak olyanok is, akik bátortalanok lesznek, nem szólalnak meg, így eredményeik nem azt a tudást tükrözik amire képesek.”

Az egyéni iskolafelkészítő foglalkozások kiválóan alkalmasak egy egyes részképességek fejlesztésére. Ezért jelentkezz még ma, ha azt szeretnéd, hogy gyermeked rendelkezzen a sikeres iskolakezdéshez szükséges képességek megfelelő szintjével.

Tovább olvasok:

esztimoricz
esztimoricz
Articles: 28