Iskolaérettségi felmérés: mi is ez pontosan?

Az iskolaérettségi pontos menetét nagyon kevés szülő ismeri, legalábbis azt, ami az óvodásban zajlik. A legtöbben annyit tudnak, hogy pár feladatlapot kitöltenek a gyerekek időre, és ez alapján születik meg a döntés, hogy mehet-e iskolába vagy sem. Pedig valójában a gyerek részképességeit mérik fel ilyenkor csoportos formában. Magánúton is ezeknek a képességeknek a felmérése zajlik, de egyéni felmérés során, tehát kétszemélyes helyzetben, és ami nagyon fontos, hogy játékos, mozgásos formában. 

Ahogyan az óvodában, úgy a magán iskolaérettségi felmérés során is, olyan képességeket vizsgálunk, mint 

  • dominancia kialakulása,
  • lateralitás (szem-, kéz-, láb- és füldominancia);
  • térirányok felismerése (térben, síkban);
  • finommozgás, elemi mozgások fejlettsége;
  • nagymozgások, egyensúlyérzék;
  • testséma;
  • szem-kéz koordináció;
  • reprodukáló képesség (térben, síkban);
  • szerialitás, sorfolytatás;
  • alak háttér megkülönböztetése;
  • azonosság, különbözőség felismerése;
  • verbális- és vizuális emlékezet;
  • irányított figyelem;
  • térben és időben való tájékozódás;
  • nyelvi kifejezőkészség;
  • szociális érettség.

Ezek a képességek rendkívül fontos lesznek ahhoz, hogy a gyermek megfelelően tudjon teljesíteni az iskolában. 

Miben más ez, mint amit az óvodában csinálnak?

Mivel mindkét teszt a képességek felmérésére való, érdekes kérdés, hogy miben más az óvodai felmérés a magán iskolaérettségi felméréshez képest. Egyetlen szóval: a lehetőségeiben. 

Az egyik legfontosabb tényező, hogy míg az óvodában csoportosan zajlik a felmérés, addig magán úton ez egy kétszemélyes felmérés, tehát csak a gyermekünk kerül kiértékelésre, a felmérő személy pedig csak vele foglalkozik. Az egyéni felmérés azért jó, mert a felmérést végző személy pontosan meg tudja ítélni, hogy egy feladat azért nem megy olyan jól, mert valóban hiányosságok vannak, vagy, mert mondjuk a gyermek már fáradt. Biztosan a mért gyermek képességeit látjuk, nem a mellette ülő gyerkőcét.

A komplex mozgásterápia módszere lehetőséget ad arra, hogy a képességek jelentős részt “tevékeny formában” mérjük fel. A kéz dominanciájának feltérképezésekor nem elégszünk meg azzal, hogy melyik kezében fogja a ceruzát, hanem az ösztönös tevékenységekre is figyelmet fordítunk pl. melyik kezével kopog az ajtón.

Mozgásos, játékos jellegéből adódóan a gyermek számára élmény a felmérés folyamata.

Hogyan zajlik a felmérés nálunk, a Gyermek Iránytűnél?
-Egyeztetjük a felmérés időpontját
-Elvégzem a felmérést
-Kiértékelem a gyermekkel végzett közös munkát
-Átbeszéljük a felmérés eredményét és a folytatás lehetőségét

A felméréshez minden szükséges eszközöt mi biztosítunk.
Nagyban megkönnyíti a közös munkát, ha a felmérés kezdete előtt átgondolod a gyermek eddigi kórtörténetét, fejlődésének menetét.

Mit tartalmaz az ár?

  • A felmérést
  • Egy írásos összefoglalót gyermeked képességeinek aktuális érettségéről
  • Személyes konzultációt a szülőkkel (kb. 60 perc)

Móricz Eszter vagyok, a Gyermek Iránytű megálmodója és alapítója. Szombathelyen, a Thököly utcában fogadom a családokat, hogy együtt meg tudjuk alapozni a döntést: menjen a gyermek jövőre iskolába, vagy maradjon még egy évet az oviban? 

Pedagógusként és coachként egyedülálló módszerrel tartom foglalkozásaimat és adok átlátható, pontos, írásos összegzést a gyermek iskolaérettségéről. 

Keressetek meg akár a felmérés, akár a továbbiak kapcsán!

gyermek és ifjúsági coach
esztimoricz
esztimoricz
Articles: 28