Nyitva: H - P 8.00 - 16.00 info@gyermek-iranytu.hu +36 70 635 94 79
Menjen, vagy maradjon?
Miért NE tartsuk vissza a gyermeket – és kérjük szakértő segítségét a kérdésben?
A legjobbat szeretnénk Neki. De honnan tudja egy szülő, hogy mi a legjobb a gyermekének? Nem mindig az, amit a család gondol. Hiába szeretünk (mi is) oviba járni, hiába félünk az iskolától, van, hogy a visszatartással nagyobb “kárt” okozunk a gyermekben, mintha elengednénk őt az iskolába.
Aggodalomra az ad okot, a mit a szülő lát: hogy a képességeket, azt a 10 mért képességet, amelyet a szakszolgálat is a felmérés során megfigyel, nem tudjuk mérlegre tenni azokkal a “jelekkel”, amelyeket a gyermek produkál.
Lehet érett a gyermek az iskolára akkor is, ha egyáltalán nem látszik annak?
Igen.
Lehet, hogy a gyermek “rendben” van, csak – a szülő úgy érzékeli és ez számára aggasztó – túl játékos, szétszórt, nem feltételezné róla a család, hogy az iskolában gond nélkül boldogulni fog.
Az iskolaérettségi felmérés útján a szülő képet kaphat arról, amit ő szakmai ismeretek hiányában nem láthat, például, hogy a gyermek képességeit illetően alkalmas a jövő szeptemberi iskolakezdésre, attól függetlenül, hogyan “viselkedik” most.
Az iskolába nyugodtan be lehet őt íratni, az addig rendelkezésre álló majdnem egy év alatt pedig van idő a gyermeket – akár a Gyermek Iránytű szakmai segítségével – felkészíteni arra, hogy figyelni, az órán megülni tudjon.
Mit tegyen az a szülő, aki szeretné visszatartani a gyermekét még egy évig az óvodában?
Legtöbb esetben nem a gyermek, hanem a család nem áll készen az iskolakezdésre. Nem tudjuk egyáltalán felfogni sem, hogy a gyermek nem óvodás többé – nemrég született, volt pelenkás és az óvodai évek alatt elérte a kisiskolás szintjét, mind méreteiben, mind képességeiben. Amit nehezen tudunk elfogadni, az az, hogy elrepültek az édes, illatos óvodás évek, a játékos foglalkozások, a dalos ünnepek, amelyekre életünk legszebb élményeként emlékezünk már most vissza és ezeket mind nehéz máris elengedni.
Nem könnyű szülőként sem az óvoda-iskola átmenetet megélni, hiszen a mi ritmusunk is változik a gyermekével. Nem biztos, hogy fel vagyunk készülve arra, hogy korábban keljünk, a délutánok estébe nyúló házi feladat-írással teljenek, a kisgyermek önfeledt napjait felváltják az iskolai felmérők, számonkérések – mi magunk sem szeretnénk ebbe még belekerülni. Kényelemből, vagy hogy még egy évig élvezhessük a nyugodt óvodai éveket, a nevelők gondoskodását, a mindennapok könnyedségét, szívesen tartanánk “vissza” a gyermeket… amiről nem biztos, hogy meg vagyunk győződve, hogy jó döntés-e.
Ebben is segítek a szülőknek, az élethelyzetet és a gyermek iskolára érettségét összhangba hozni, hidat teremteni érzelmileg is ezekre a hónapokra.
Ha felkeres a szülő, szívesen megbeszélem vele, hogy egy felmérést követően milyen irányba indulunk el, a család mely tagjának kell inkább segíteni, hiszen az iskolára való felkészülés mellett tartok szülő-coachingot is, a gyermek társas kapcsolódásait illető aggodalmakat pedig a gyermek-coachingon oszlatjuk el.
Egy maximum 12 hetes felkészülés után bátran beirathatja a szülő gyermekét az iskolába és engedheti el majd az első tanítási napon.
Miért ne tartsd vissza a gyermeket, ha a felmérés szerint érett az iskolára?
A szülőnek lehet egy elképzelése, a saját érzései, szakmai háttér hiányában meghozott döntései és megteheti, hogy egy kérelmet nyújt be, amely alapján ő egy évvel szeretné meghosszabbítani az óvodás éveket. A kérelmet természetesen alá kell támasztani szakmai indoklással, ebben a Gyermek Iránytű szintén tud segíteni.
De. Ha a gyermek képességeit illetően érett a jövő szeptemberi iskolakezdésre, több okból nem javasolt őt visszatartani.
Törésként élheti meg, hogy a társai elmennek az iskolába, ő pedig óvodás marad. Nem értheti, miért történik ez vele, eleve alacsonyabb önbizalommal indul neki majd az iskolának, ha ő nem mehetett akkor, amikor a többiek.
Újra kell magát pozicionálni az új csoportban, hiszen nem elég, hogy új társai lesznek, de ő lesz a leg”idősebb” egy esetleges vegyes csoportban akár három éves kicsikkel kell egy éven át együtt lennie – amit az ovónők áthidalnak és a foglalkozásokat eszerint szervezik, de érzelmileg nem mindegy, hogyan érzi magát a gyermek egy új és más összetételű csoportban.
Ha a gyermek ezt nehezen éli meg, már késő újragondolni, az utolsó, ráadás évet kénytelen így eltölteni az óvodában.
Mérjük fel pontosan, óriási a felelősség a szülőkön, de tegyük meg együtt, nézzük meg mind a képességeit, mind a fejlesztendő területeket, hogy az iskolába kerülésig van-e esély eloszlatni azokat a kétségeket, amelyeket a szülő most érezhet.
Ha bármi egyéb kérdés, aggodalom foglalkoztat, keress meg, hogy örömmel és önfeledten hozzátok meg életetek egyik legnagyobb döntését és kezdjétek meg az iskolát!
Móricz Eszter vagyok, a Gyermek Iránytű megálmodója és alapítója. Szombathelyen, a Thököly utcában fogadom a családokat, hogy együtt meg tudjuk alapozni a döntést: menjen a gyermek jövőre iskolába, vagy maradjon még egy évet az oviban?
Pedagógusként és coachként egyedülálló módszerrel tartom foglalkozásaimat és adok átlátható, pontos, írásos összegzést a gyermek iskolaérettségéről.
Keressetek meg akár a felmérés, akár a továbbiak kapcsán!