Nyitva: H - P 8.00 - 16.00 info@gyermek-iranytu.hu +36 70 635 94 79
Mitől iskolaérett egy gyermek?
Sokszor találkozom azzal a mondattal, hogy „ez a gyermek olyan okos és ügyes, mehet iskolába”. Ez azonban így nem igaz, hiszen az iskolaérettség nem egyenlő az intelligenciával és az ügyességgel. Egy sokkal összetettebb fogalom: magába foglalja a gyermek egész személyiségének fejlettségét.
Az iskolaérettség az iskolai életre való alkalmasságot jelenti.
Az iskolaérettség jelei
Az iskolaérett gyermek jellemzői:
- várja az iskolát, készül rá: jól be tud illeszkedni a közösségbe, képes a szabályokhoz rugalmasan alkalmazkodni;
- elvégzi a rábízott feladatokat: képes háttérbe szorítani a vágyait a kötelességeivel szemben. A feladatvégzéseiben önálló, nem igényel folyamatos megerősítést;
- kitartó: a figyelmét tartósan le lehet kötni, képes legalább 10-15 percig aktívan folyamatosan figyelni;
- önálló munkavégzésre képes, nem igényel folyamatos megerősítést;
- megérti az egyszerű utasításokat;
- beszéde összefüggő, érthető, a hangokat tisztán ejti, képes jól megértetni magát a környezetével;
- az iskolát kezdő gyermek nyitott és érdeklődő, ami alapul szolgál az iskolai tananyag elsajátításához
- testalkata arányosság válik, a fogváltás folyamatban van;
- a nagymozgása és a finommozgása kellően összerendezett, koordinált. Ez utóbbi az eredményes írástanulásnak a feltétele.
Az iskolaéretlenség jelei
Számos oka lehet annak, ha a gyermek nem „felel meg” az iskolaérettségi kritériumoknak:
- egyes részképességek területén elmaradásai vannak;
- fizikailag, szellemileg fáradékony;
- figyelme könnyen elterelődik;
- munkaérettsége nem megfelelő, „nagyon játékos”;
- nincsenek elmaradásai, de nem szívesen nyilvánul meg mások előtt: tudja, de nem mondja meg;
- a kudarcot nehezen tűri;
- későn érő típus;
- nagyon „önfejű”, nem szereti, ha irányítják stb.
A legjobbat szeretnénk Neki. De honnan tudja egy szülő, hogy mi a legjobb a gyermekének? Nem mindig az, amit a család gondol. Hiába szeretünk (mi is) oviba járni, hiába félünk az iskolától, van, hogy a visszatartással nagyobb “kárt” okozunk a gyermekben, mintha elengednénk őt az iskolába.
Döntésedben nagy segítséget nyújt a Gyermek Iránytű pontosan kidolgozott, írásban átadott felmérése.
Móricz Eszter vagyok, a Gyermek Iránytű megálmodója és alapítója. Szombathelyen, a Thököly utcában fogadom a családokat, hogy együtt meg tudjuk alapozni a döntést: menjen a gyermek jövőre iskolába, vagy maradjon még egy évet az oviban?
Pedagógusként és coachként egyedülálló módszerrel tartom foglalkozásaimat és adok átlátható, pontos, írásos összegzést a gyermek iskolaérettségéről.
Keressetek meg akár a felmérés, akár a továbbiak kapcsán!