A megoldásközpontúságról szóló blogcikkem kapcsán többen kérdeztétek tőlem, hogy mit is takar pontosan a gyermek coaching, mi a folyamat menete. Ezekre a kérdésekre válaszolok most!

A gyermek egy milliméter pontossággal működő „műszer”. A viselkedésén, magatartásán egyből észre lehet venni, ha valahol megbomlott az egyensúly.

Ki az, aki ezt a változást rögtön észreveszi? Természetesen a szülő. Ilyenkor, ha úgy látjuk nem boldogul gyermekünk, minél előbb segíteni szeretnénk neki. De van egy pont, ahol már nem tudunk. Ilyenkor jól jön egy külső segítség, egy olyan szakember, aki más szemszögből látja a helyzetet és a gyermeket is.

Mi maga a gyermek coaching?

Mivel a coachingnak nincs a magyar nyelvben megfelelője, így az én olvasatomban a gyermekek esetében leginkább coaching szemléletű képességfejlesztésnek hívnám. Olyan képességfejlesztésnek, melynek során a cél elérése érdekében mozgósítható a coaching nyújtotta – a gyermek életkorához illő – eszköztár.

A módszer legfontosabb előnye, hogy a megoldást helyezi fókuszba a probléma helyett. Hiszen a gyermekek nagy része kerüli azokat a helyzeteket, ahol a problémákkal kell ismét foglalkozniuk.

Nagy pozitívuma még, hogy a családot, mint egységet kezeli. Ha az egyensúly megbomlik valahol, az kihat a család többi tagjára is. De a pozitív változás ugyanígy hatással bír!

A közös munka során a gyermek egy olyan – rendkívül gyakorlatorientált – módszert sajátít el, melynek birtokában a jövőben már önerőből is képes lesz a hasonló helyzetek kezelésére.

Hogyan dolgozunk együtt?

Az egyéni gyermek coaching egy szülői konzultációval indul, melynek során a szülővel átbeszéljük a gyermekkel kapcsolatos fontosabb tudnivalókat. Majd ezt követően a gyermekkel dolgozom tovább. Természetesen, ha szükséges bevonom a szülőt.

Mindenképp tisztázni fogjuk, hogy mik a gyermek legmerészebb reményei a folyamattal kapcsolatban, mit vár a közös munkánktól.

A gyermek megfogalmazza az elképzelt, vágyott jövőképét (a célt), ahol már nincs jelen a probléma. Ezt alapul véve építjük fel a további alkalmakat.

A játékos beszélgetések során nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a már meglévő erőforrásait, kompetenciáit feltárjuk, amiket célja elérése érdekében használni tud majd. Feltérképezzük, mi az, amiben jó, mi az, ami már megvan, amire támaszkodhat. Ezután indulunk el a gyermek saját „térképén”!

Olyan erőforrásokat, kompetenciákat fejlesztünk ki közösen a gyermekben, ami segít neki növelni önbizalmát, önértékelését.

A beszélgetések során:

  • a gyermek kizárólagos figyelmet kap tőlem;
  • bármilyen témát hozhat és beszélhetünk róla.

Egy gyermek meg tudja fogalmazni, hogy mi a célja?

Határozottan igen!

Az vallom, hogy a gyermekek saját életük legjobb szakértői és ott van bennük a megoldás. Csak kérdezni kell őket, sokat kérdezni!

Mi a helyzet akkor, ha a gyermek által kitűzött cél nehezen teljesíthető?

Vegyünk egy példát. Elváltak a szülők, és ő azt szeretné, ha újra egy család lennének. Ez általában nem tud teljesülni, de közelebb léphetünk a vágyához azzal, ha ezt a célt a továbbiakban eszközként jelenítjük meg számára.

„Milyen különbséget jelentene az életében, ha újra egy család lennének? Mi lenne akkor más? Mi az, amit ő ebből pozitívumot lát? Hogy tudja ezeket a pozitívumokat külön-külön a szülőknél megélni? Hogy tudja a hiányát pótolni? Ez milyen eredményekkel járna?”

Kérdések és a beszélgetés mentén egyre közelebb kerülünk ahhoz, mi az, amin változtatni kell ahhoz, hogy boldogabb lehessen, felmérjük kik, és mi támogatják ebben. Lehetővé tesszük, hogy a gyerek felfedezze mi is az, amit igazán szeretne.

Hány éves kortól ajánlott a foglalkozás?

A gyerek coaching igazából nem korhoz kötött, de minden életkorban máshol vannak a hangsúlyok.

Mikor érdemes coachoz fordulnod?

Ha az alábbi területek valamelyikén megjelenik az a bizonyos érzés: „valami nem jó”.

  • új élethelyzetbe került a gyermek/a család/Te magad pl. válás, költözés;
  • iskolaválasztás, iskolaváltás előtt álltok;
  • problémát tapasztalsz az óvodai/iskolai kapcsolataiban pl. beilleszkedési nehézségek, szabályszegések, „bohóckodás”, kirekesztettség, agresszió;
  • tanulási nehézségekkel küzdetek pl: érdektelenség, lustaság, eredménytelenség, részképesség zavarok;
  • önbizalom teljes vagy részleges hiánya pl: nem hisz magában, szorong, stresszes, túlságosan visszahúzó, zárkózott;
  • családi nehézségek pl: hiszti, sértődékenység, túlérzékenység;
  • kommunikációs nehézségek pl: veszekedések, játszmák, konfliktusok;
  • társas kapcsolatok pl: testvérviszályok, kötődési problémák.

Ha úgy érzed nincs elég eszköz a kezedben az elakadások/problémák megoldására, válaszd a szülő vagy gyermek coachingot! Az első konzultáció ingyenes.

Honlapomon részletes információkat találsz arról, hogyan tudlak segíteni téged vagy gyermekedet ezekben – az egyáltalán nem könnyű – helyzetekben!

Ha szeretnél egy gyermekneveléssel kapcsolatos támogató közösséghez tartozni, várlak szeretettel csoportomban: Gyermek iránytű

esztimoricz
esztimoricz
Articles: 28