Nyitva: H - P 8.00 - 16.00 info@gyermek-iranytu.hu +36 70 635 94 79

A Kids’ Skills egy tizenöt lépésből álló, megoldásfókuszú módszer, mely elsősorban az óvodás és kisiskolás korú gyermekek támogatására szolgál.
Probléma helyett képesség
A szakemberrel való közös munkára általában a szülő kezdeményezésével kerül sor, aki egy-egy probléma vagy megváltoztatandó viselkedés kapcsán kér segítséget. Fontos, hogy szülőként ezt ne kudarcként éljük meg, hiszen egyrészt ez azt bizonyítja, hogy figyelünk a gyermekünkre, minden tőlünk telhetőt megteszünk a pozitív cél érdekében. Másrészről fontos, hogy a Kids’ Skills módszere akkor működik eredményesen, ha a család támogatását élvezi a gyermek, hiszen az adott probléma megoldása az egész család érdeke.
A közös munka során ezt a problémát „keretezzük át” elsajátítandó képességé. Ben Furman szerint a gyermekek nem problémát látnak, hanem olyan készséget, amelyet még nem sajátítottak el.
Nem arra akarjuk rávenni, hogy valamit „ne csináljon! pl. „Ne rágd a körmöd! Az ilyen utasítások a problémára fókuszálnak, és nem a megoldásra. Helyette valami olyat kell találni, amit a gyermek meg tud, akar csinálni és gyakorolni tudja.
A körömrágás példájánál maradva buzdíthatjuk arra, hogy próbáljon meg szép körmöket növeszteni olyan képességek elsajátításával, mint pl. a megfelelő/profi körömápolás képessége, a szép körmök megtartásának képessége, a körmök növesztésének képessége. De az elsajátítandó képesség kitalálása és elnevezése a gyermek feladata. A coach kérdésekkel, megerősítésekkel segíti a gyermeket ezen az úton.
Talán meglepő, de gyakran már az óvodás korú gyermekek is nagyon jó meg tudják fogalmazni ezeket a képességeket és szívesen, vagy egyenesen izgatottan beszélnek róluk.
Erősségek felnagyítása
A képesség megtalálásának folyamatában nagy hangsúlyt kapnak a gyermek erősségei. Felidézhetjük korábbi próbálkozásait, sikereit, erőfeszítéseit. Keresünk olyan képességeket, amelyek elsajátítása már sikerült neki pl. ha tud már biciklizni, azt is el kellett sajátítania és sikerült neki. Ezzel a gyűjtőmunkával és ezek megerősítésével, tudatosításával a gyermek önbizalmát, önértékelését tudjuk növelni.
Ezt követően kerül sor egy közös „akcióterv” kidolgozására a képesség elsajátításának módjáról. A Kids’ Skills minden lépésével azon vagyunk, hogy erősítjük a gyermekben a motivációt és az elköteleződést a tanulás iránt.
Szintén felemelő és a gyermek számára nagyon vonzó lépés a sikerek ünneplésének megtervezése. Az ünneplés részleteinek kidolgozása során a gyermek már „előre” átélheti azt a büszkeséget, amit a képesség elsajátításakor fog érezni, amellett, hogy egy ünneplést tervezgetni mindig nagyszerű és vidám dolog.
A következő lépés a gyakorlás megtervezése, hiszen ha valamit szeretnénk magabiztosan tudni, azt gyakorolnunk kell. A gyakorlás tervezésekor gyakran eljátszuk azt a szituációt, hogyan fog viselkedni az adott helyzetben. Fontos, hogy kis lépésekkel haladjunk pl. kezdheti a gyermek egyetlen ujjon a szép körmök megtartását.
A gyermekkel arról is beszélünk, hogyan emlékeztetjük azokban a pillanatokban, amikor esetleg elfelejtené az új képességet. Ilyenkor nem visszaesésről beszélünk, hanem pusztán arról, hogy átmenetileg megfeledkezett róla.
Ha úgy érzed van olyan elakadás/probléma, amelyre szeretnél mihamarabb megoldását találni, válaszd a Kids’ Skillst! Honlapomon részletes információkat találsz arról, hogyan tudlak segíteni téged vagy gyermekedet ezekben – az egyáltalán nem könnyű – helyzetekben!
A módszer gyakorlati alkalmazásáról szóló esettanulmányt itt olvashatod!